Huisregels

Om een fijne behandelsfeer te creëren en degelijk werk te kunnen uitvoeren, is het van belang dat iedereen in de praktijk zich aan een aantal regels houdt. We leggen onze huisregels graag uit aan de hand van een aantal waarden die wij belangrijk vinden. Door een bezoek aan onze praktijk gaat u akkoord met dit huisreglement.

Positieve vibes

Eén van onze speerpunten is een praktijk waar iedereen zich prettig voelt. In of naast de stoel, voor of achter de balie. Alleen zo stralen we de energie uit die we willen en waardoor wij onze tandheelkundige superkrachten het best tot uiting kunnen laten komen. Dit betekent dat iedereen die zich aan dit reglement houdt welkom is.

We doen ons uiterste best altijd een oogje in het zeil te houden maar benadrukken graag dat wij nooit verantwoordelijk zijn voor schade aan of diefstal van uw eigendommen. Let hier dus altijd zelf goed op!

Afspraken

Wellicht is uw bezoek aan Mondzorg Hulst niet het enige punt in de agenda van de dag. Daarom is het fijn als uw bezoek vlot en voorspelbaar verloopt. Om deze reden werken we enkel op afspraak. U kunt altijd binnenlopen met een vraag om advies, maar voor een consult bij de tandarts dient u een afspraak te maken. Of er sprake is van spoed wordt altijd beslist door de assistente en/of tandarts. Zij weten heel goed welke zaken snel gezien moeten worden en welke zaken iets minder urgent zijn. Door de triage-vragen naar waarheid en nauwkeurig te beantwoorden, kunnen we u een passende afspraak geven.

Nieuwe patiënten krijgen altijd eerst een intake-afspraak. Tijdens deze afspraak wordt een dossier ingevuld, een mondonderzoek uitgevoerd, soms röntgenopnames gemaakt en een behandelplan opgesteld. Er wordt nog niet behandeld. Een intake wordt ingepland naar beschikbaarheid in de agenda. Het kan dus zijn dat het even duurt voor u aan de beurt bent voor het eerste bezoek aan onze praktijk. Houd hiermee rekening als u op zoek bent naar een nieuwe tandarts en als u klachten heeft. Wellicht kan het langere tijd duren voordat we u aan deze klacht kunnen helpen en is het zinvol om verder te zoeken.

Wij doen altijd ons uiterste best om op schema te blijven. Het kan zijn dat we soms uitlopen doordat er bijvoorbeeld een spoedgeval tussendoor komt. Bij uitloop van meer dan 15 minuten lichten we u in en vragen of u wilt wachten of de afspraak herplannen. In zo’n situatie vragen we uw begrip.

Anderzijds vragen we u tien minuten op voorhand aanwezig te zijn voor uw afspraak om uitloop te voorkomen.

Het kan gebeuren dat u uw afspraak niet kan nakomen. Wij vragen u dit minimaal 24 uur op voorhand kenbaar te maken. Uiteraard vormt ziekte hierop een uitzondering. Wel vragen we bij ziekte vóór 9 uur telefonisch contact op te nemen.

Wanneer u de afspraak niet tijdig afzegt of niet komt opdagen, kan de voor u gereserveerde tijd in rekening worden gebracht. Het feit dat wij u helpen herinneren aan uw afspraak is een extra service.

U blijft er zelf verantwoordelijk voor dat u op uw afspraak verschijnt. Bij herhaaldelijk niet nakomen van een afspraak, te laat afzeggen van een afspraak of het herhaaldelijk (laattijdig) annuleren, behouden wij ons het recht voor om u uit te schrijven als patiënt van onze praktijk. Wij vertrouwen op uw begrip.

We houden in onze agenda ruimte voor spoedgevallen. Echter, omdat niemand op tandpijn zit te wachten, willen we dit soort afspraken tot een minimum beperken. Om deze reden werken we enkel met een regelmatig controle-systeem. Dit houdt in dat er wordt gekeken welke controle-frequentie bij u past. Meestal is dit half-jaarlijks. Na een controleafspraak wordt de volgende controle-afspraak gelijk vastgelegd aan de balie. Zo houden we grote, dure en onverwachte tandproblemen op afstand en kunnen we planbaar blijven werken. Wij behouden ons het recht om patiënten die zonder geldige reden langer dan anderhalf niet op controle komen of patiënten die enkel met spoedklachten contact opnemen, uit te schrijven uit de praktijk. U wordt hiervan telefonisch of per mail op de hoogte gesteld.

Transparantie

We vinden het belangrijk dat zaken helder en transparant zijn. Zo komt niemand voor onaangename verassingen te staan. We zullen bij uitgebreide behandelingen dan ook een kostenbegroting voor u opstellen. U dient deze bij akkoord te ondertekenen en retourneren. Wij kunnen soms een indicatie geven van een eventuele vergoeding van uw verzekering. Hieraan kunnen echter geen rechten worden ontleend. Wilt u zeker zijn of een behandeling in uw geval (deels) wordt vergoed, neemt u dan zelf contact op met de verzekering.

Voorziet u problemen met betaling, dan vragen we om transparatie hierover van uw kant. Hoe vroeger dit soort zaken worden besproken, hoe beter we kunnen meedenken en anticiperen op onaangename situaties.

Bij het uitblijven van betalingen van verschuldigde bedragen door patiënten behouden wij ons het recht tot uitschrijven uit de praktijk.

Goede zorg

Om goede en veilige zorg te kunnen verlenen en de administratieve afhandeling vlot te laten verlopen, is het belangrijk dat uw gegevens waarover wij beschikken kloppen. Geef daarom eventuele wijzigingen in (e-mail)adres, telefoonnummer of verzekering tijdig aan ons door. Ook zal de tandarts vragen naar medische bijzonderheden zoals aandoeningen, medicatie en allergieën. Wij vragen u altijd eerlijk en volledig antwoord te geven op deze vraag. Het achterhouden van medische informatie (hier valt ook een zwangerschap onder) kan gevolgen hebben tijdens uw behandeling. Uiteraard behandelen wij deze informatie, net als de rest van uw dossier, vertrouwelijk.

Ons streven is een gezonde mond voor al onze patiënten. De tandarts kan u soms dan ook adviseren om een bepaalde behandeling uit te voeren of een afspraak te maken bij onze preventie-assistente, mondhygiëniste of een specialist. Wij adviseren ook regelmatig röntgenopnamen te maken van de mond om onder andere cariës en infecties in een vroeg stadium te detecteren. Indien u om welke reden dan ook dit advies niet wilt volgen, dan leggen wij dit vast in uw dossier door middel van een informed consent formulier of een aantekening. Zo kan er later geen discussie ontstaan over het al dan niet op de hoogte zijn van de nood aan behandeling van bepaalde problemen.